Szervezeti formák Szlovákiában: közhasznú szolgáltatást nyújtó nonprofit szervezet
Mi a közhasznú szolgáltatást nyújtó nonprofit szervezet?
A közhasznú szolgáltatást nyújtó nonprofit szervezetekről szóló törvény[1] szerint a közhasznú nonprofit szervezet (továbbiakban: nonprofit szervezet) olyan jogi személy, amely előre meghatározott módon és minden igénybe vevő számára egyenlő feltételek mellett nyújt közhasznú szolgáltatást. A nonprofit szervezet eredménye nem fordítható az alapítók, a tagok, az alkalmazottak javára, hanem teljes egészében a közhasznú szolgáltatások biztosítására kell felhasználni. A törvény szerint közhasznú szolgáltatás, különösen:
- egészségügyi ellátás,
- szociális segély és humanitárius ellátás biztosítása,
- szellemi és kulturális értékek létrehozása, fejlesztése, védelme, helyreállítása és bemutatása,
- az emberi jogok és az alapvető szabadságok védelme,
- a testkultúra oktatása, nevelése, fejlesztése,
- kutatási, fejlesztési, tudományos és műszaki szolgáltatások és információs szolgáltatások,
- a környezet megteremtése és védelme, valamint a lakosság egészségének védelme,
- regionális fejlesztést és foglalkoztatást támogató szolgáltatások,
- a lakhatás biztosítása, a lakásállomány igazgatása, karbantartása, felújítása.
Ki alapíthat nonprofit szervezetet?
Nonprofit szervezetet alapíthatja természetes személy, jogi személy vagy az állam. A Nonprofit szervezetet egyetlen személy is alapíthat.
Hogyan jön létre a nonprofit szervezet?
Jogi személy, nyilvántartásba vétel
A nonprofit szervezetet alapító okirattal alapítható meg. Az alapító okiratot mindegyik alapítónak el kell látnia aláírásával. Az alapító(k) aláírásának hitelességét hivatalosan kell bizonyítani.
Az alapító okiratnak tartalmaznia kell a közhasznú szervezet működési szabályzatát is. Ez a nonprofit szervezet felépítésének, tevékenységének és gazdálkodásának részleteit szabályozza. Az alapító okiraton és a működési szabályzatomon az aláírásoknak azonos napra kell keltezni.
Az alapító okirat aláírása, az aláírás(ok) hitelesítése után a 60 napon belül kell a nyilvántartási kérelmet beterjeszteni a non profit szervezet székhelye szerint illetékes járási hivatal felé. A javaslattevő lehet az alapító vagy az arra jogosult személy. A kérelmet is az aláírás hitelesítésével kell benyújtani. A javaslatnak tartalmaznia kell: az alapító okiratot, a működési szabályzatot, az alapító írásos nyilatkozatát a tényleges kedvezményezettről, valamint az alapító eskű alatt tett nyilatkozata, hogy az alapítók pénzbetétet helyeznek el a nonprofit szervezetben. A nyilatkozatában fel kell tüntetni az adatokat arról, milyen más nonprofit szervezetekben működtek vagy működnek alapítóként vagy tisztségviselőként. A papír alapú eljárásért 66 Euró illetéket kell fizetni. A kérelem elektronikus úton is benyújtható. Ebben az esetben az adminisztrációs díj 33 euró, de elektronikus formában történő benyújtás esetén is szükséges az alapszabályt papírformában is megküldeni. Ha a nonprofit szervezet külön jogszabályokkal szabályozott szolgáltatásokat nyújt, köteles ezen külön jogszabályokkal szabályozott szolgáltatásnyújtás feltételeinek teljesítése napját követő 30 napon belül felmutatni a feltételek teljesítését a nyilvántartó hivatalnál.
A járási hivatal a benyújtott dokumentumokat és az abban szereplő adatokat ellenőrzi. Ha nem talál hiányosságot, vagy a kérelem elutasításra szolgáló okot, akkor a hivatal nyilvántartásba vételi határozatot hoz, és bejegyzi a nonprofit szervezetet. Az azonosító számot (IČO) az anyakönyvi hivatal kérésére a Statisztikai Hivatal adja meg a nonprofit szervezetnek. A statisztikai Hivatal a nyilvántartásba vételre vonatkozó adatokat a Belügyminisztériumnak is megküldi. A Belügyminisztérium regisztrálja a nonprofit szervezet a központi nyilvántartásban, illetve közleményt jelentet meg a bélyegzésről a Kereskedelmi Közlönyben is.
A nyilvántartó hivatal elutasítja a bejegyzést, ha az előterjesztett okiratokból kitűnik, hogy
- nem a törvény szerinti nonprofit szervezetről van szó,
- nem közhasznú szolgáltatások nyújtásáról van szó,
- az alapító okirat és a működési szabályzat nincs összhangban a törvénnyel,
- a nonprofit szervezet alapítója egyidejűleg alapítója vagy tagja (volt) egy másik nonprofit szervezet szervének, amely 3 éven belül megszűnt, vagy megszüntetés alatt áll.
Mit kell rögzíteni a nonprofit szervezet alapító okiratában és alapszabályában?
Létesítő dokumentumok
Az alapító okirat
Az alapító okirat a törvény szerint kötelezően tartalmazza:
- a nonprofit szervezet nevét és székhelyét,
- az időtartamot, amelyre a nonprofit szervezetet megalapítják, ha nem határozatlan időre alapítják,
- az általános közhasznú szolgáltatások fajtáját (2. § (2) bekezdése),
- a természetes személy családi nevét és utónevét, vagy a jogi személy megnevezését, a természetes személy személyi számát vagy a jogi személy statisztikai azonosító számát, a természetes személy állandó lakhelyét vagy a jogi személy székhelyét, ha ezek alapítók,
- az igazgatótanács és a felügyelőtanács (ellenőr) első hat tagjának, a további szerv – ha van ilyen – igazgatójának és tagjainak utó- és családi nevét, személyi számát és állandó lakhelyének címét,
- az egyes alapítók pénzbetéteit, az egyes alapítók nem pénzbeli betéteit és azoknak szakértői véleménnyel megállapított pénzértékét, ha vannak ilyen betétek.
Az alapító okirat meghatározhatja, hogy:
- az igazgatótanács és a felügyelő tanács bizonyos számú tagját természetes személyek előre meghatározott köre, vagy bizonyos jogi személyek, vagy a területi önkormányzati szerv, vagy az állami szerv javaslatára lehet megválasztani,
- az alapításkor betett bizonyos eszközöket nem lehet elidegeníteni,
- bizonyos általános közhasznú szolgáltatásokat nem lehet a meghatározott időn belül és a meghatározott feltételekhez képest megváltoztatni.
Működési szabályzat
Az alapító működési szabályzatot ad ki, amely rendezi a nonprofit szervezet szervezeti felépítésének, tevékenységének és gazdálkodásának részleteit. Az alap szabályzatban (vagy működési szabályzat) különösen a következőket kel rögzíteni:
- a nonprofit szervezet nevét és székhelyét,
- az általános közhasznú szolgáltatások fajtáit (2. § (2) bekezdése),
- egyes általános közhasznú szolgáltatások nyújtása feltételei közzétételének módját,
- a nonprofit szervezet szerveit és hatásköreik meghatározását,
- az igazgatótanács és felügyelő tanács (ellenőr) vagy a további szerv – ha létesült ilyen – tagjainak számát, megválasztásuk módját és tisztségük időtartamát,
- a nonprofit szervezet szervei ülésein készült jegyzőkönyvek megőrzésének időtartamát,
- a vagyonelszámolás módját a nonprofit szervezet megszűnése esetén.
Milyen a nonprofit szervezet felépítése?
A nonprofit szervezet szervei: az igazgatótanács, az igazgató, a felügyelő tanács (ellenőr), további szervek, ha ezt a működési szabályzat előírja.
Igazgatótanács
Az igazgatótanács a nonprofit szervezet legfőbb szerve. Az igazgatótanácsnak legkevesebb három tagja van. Az igazgatótanács tagja csak olyan természetes személy lehet, aki jogképes és büntetlen előéletű. Az igazgatótanács tagja nem lehet a felügyelő tanács tagja (ellenőr) és az igazgató. Az igazgatótanács első tagjait az alapító nevezi ki. Az igazgatótanács feladatinak körében:
- jóváhagyja a nonprofit szervezet költségvetését;
- jóváhagyja az éves könyvviteli zárszámadást és a gazdálkodásról szóló éves beszámolót (a továbbiakban csak „éves beszámoló“);
- dönt a nyereség felhasználásáról és a veszteségek megtérítéséről, beleértve az elszámolás módját, legkésőbb a következő elszámolási időszak befejezéséig;
- dönt a nonprofit szervezet megszüntetéséről, fúziójáról, más szervezetbe való beolvadásáról vagy szétválásáról;
- indítványokat nyújt be a nyilvántartásba vett bejegyzések módosítására;
- megválasztja és visszahívja az igazgatót és meghatározza bérét;
- megválasztja és visszahívja az igazgatótanács tagjait, ha a működési szabályzat nem rendelkezik másként, valamint megválasztja és visszahívja a felügyelő tanács (ellenőr) tagjait;
- jóváhagyja az ingatlan vagyonra vonatkozó jogi eljárásokat;
- dönt a működési szabályzat módosításáról, kivéve azokat a rendelkezéseket, amelyeket az alapító az alapító okiratban kijelölt;
- dönt az igazgatónak a nonprofit szervezet nevében való eljárási joga korlátozásáról.
A törvény más nonprofit szervezetknél is szigorúbb szabályokat határoz meg az igazgatótanács működésivel és tagjainak felelősségével kapcsolatban. A törvény többek között kimondja, hogy az igazgatótanács tagjai, együttesen és egyetemlegesen állnak helyt a társaságnak okozott kárért, ha jogköreik gyakorlása során kötelezettségmulasztást követtek el.
Igazgató
Az igazgató hatósági szerv, aki a nonprofit szervezet tevékenységét irányítja, és nevében eljár. Dönt a nonprofit szervezet mindennemű ügyében, ha ez a törvény, az alapító okirat és a működési szabályzat nem ruházza át ezt a jogot más szervek hatáskörébe. Az igazgatóra az igazgató tanács tagjaira is vonatkozó szigorú erkölcsi és eljárásrendi és felelősségi szabályok vonatkoznak.
Felügyelő tanács (ellenőr)
A felügyelő tanács (ellenőr) a nonprofit szervezet ellenőrző szerve, amely felügyeli a nonprofit szervezet tevékenységét. Legalább három tagból álló felügyelő tanácsot kell létesíteni, ha a nonprofit szervezet vagyonának értéke meghaladja 165 969 eurót. Felügyelő bizottságot kell létrehozni akkor is, ha a nonprofit vagyonának védett törzsvagyon is részét képezi. Egyéb esetekben felügyelő tanács létesíthető, ha ezt a működési szabályzat előírja. Ha nem létesült felügyelő tanács, annak hatáskörét az ellenőr gyakorolja. A felügyelő tanács (ellenőr) elsősorban:
- felülvizsgálja az éves zárszámadást és éves beszámolót, és beterjeszti véleményezését az igazgatótanácsnak,
- ellenőrzi a számvitel és más dokumentumok vezetését,
- figyelmezteti az igazgatótanácsot az észlelt hiányosságokra, s javaslatokat terjeszt elő azok elhárítására.
- jogosult az igazgatótanács rendkívüli ülését indítványozni, ha ezt a nonprofit szervezet érdeke követeli meg,
- indítványt benyújtani az igazgatótanácshoz az igazgató visszahívására,
- indítványozni az igazgatónak a nonprofit szervezet nevében való eljárási joga korlátozását,
- részt venni tagjai által az igazgatótanács tanácskozásain tanácsadói megbízatással,
- figyelmeztetni az igazgatótanácsot az észlelt törvénysértésekre, az alapító okirat vagy a működési szabályzat megsértésére.
Milyen vagyona, bevétele lehet a nonprofit szervezet? Vállalkozási tevékenységet is folytathat a nonprofit szervezet?
A nonprofit szervezet saját vagyonával biztosítja tevékenységét és gazdálkodását, és az állam vagyonát vagy a területi önkormányzat vagyonát is használhatja a külön jogszabályokkal összhangban. A nonprofit szervezet vagyonát képezi: a) az alapítók befizetése; b) saját tevékenységből származó bevétel; c) vállalkozási tevékenységből származó adózás utáni bevétel; d) örökség, e) adományok természetes és jogi személyektől. A vagyon különleges eleme lehet a védett törzsvagyon e törvény alkalmazásában az állami vagyon azon része, amelyet az állam mint alapító vagy alapítótárs tesz be a nonprofit szervezetbe külön törvény alapján,12) és amely kizárólag a közhasznú szolgáltatások biztosítására szolgál.
A nonprofit szervezetnek állami, önkormányzati támogatást is kaphatnak. Az állami költségvetéséből ugyanazokra a szolgáltatásokra csak egy helyről nyújtható támogatás. A nonprofit szervezet vállalkozást folytathat külön jogszabályok alapján és azzal a feltétellel, hogy ezzel a tevékenységgel célszerűbben kihasználja vagyonát, és nem veszélyezteti azon szolgáltatások nyújtásának minőségét, terjedelmét és elérhetőségét, amelyek ellátására létrejött. A nonprofit szervezet tevékenységéből származó bevételek adókötelezettség alá esnek az érvényes adótörvények szerint.
Milyen módon használhatja fel a nonprofit szervezet a vagyonát, forrásait?
A nonprofit szervezet éves költségvetési terv alapján gazdálkodik. A nonprofit szervezet köteles könyvvitelében külön vezetni a közhasznú szolgáltatásokkal kapcsolatos hozamait és költségeit, és külön a vállalkozói tevékenységből eredő hozamait és költségeit. A nonprofit szervezet köteles jog szerinti könyvvizsgáló által hitelesített könyvelési zárással és évzáról jelentéssel rendelkezni, ha a
- ha az adóévben a közpénzekből és a befizetett adóhányadból származó bevétel meghaladja a 200 000 eurót, vagy
- az összes bevételeinek értéke meghaladja az 500 000 eurót,
A nonprofit szervezet a könyvvizsgáló által hitelesített éves zárszámadást legkésőbb július 15-ig köteles beküldeni a Szlovák Köztársaság Pénzügyi Felügyelete felé „A pénzügyi kimutatások nyilvántartásának nyilvános részébe”.
Hogyan szűnik meg a nonprofit szervezet?
A nonprofit szervezet megszűnik:
- ha letelik az idő, amelyre alapították,
- azon a napon, amelyet az igazgatótanács jegyez a nonprofit szervezet megszűnésének napjaként, egyébként azon a napon, amikor ezt a határozatot elfogadták,
- az igazgatótanácsnak a nonprofit szervezet fúziójáról, beolvadásáról vagy szétválasztásáról szóló határozatával,
- a bíróság határozatában a nonprofit szervezet megszűnése napjaként megjelölt nappal, egyébként azon a napon, amikor ez a határozat hatályba lépett,
- csődeljárással vagy vagyonhiány esetén a csődeljárási indítvány elutasításával.
Hol érhetők el a nonprofit szervezet adatai?
A polgári társulások adatait a Belügyminisztérium a „Civil nonprofit szervezetek nyilvántartásában” kezeli. A polgári társulások adatbázisa elérhető a következő linken:
https://www.minv.sk/?obcianske-zdruzenia
[1] Törvény a közhasznú szolgáltatásokat nyújtó nonprofit szervezetekről tt. 213/1997. https://www.torvenytar.sk/zakon-203
hivatalos: ZÁKON o združovaní občanov https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/1990/83