Civil hírek, közleményekEgyéb kategória

Palik Zoltán: Civil ügyintézés a DÁP alkalmazáson innen, az Ügyfélkapun túl

A Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazásra vagy az Ügyfélkapu+ szolgáltatás közötti választást szerintem az határozza meg, hogy az adott civil szervezet miként intézi és osztja meg a képviseleti és ügykezelési feladatokat.  A kihívást épp az jelenti, hogy a digitális ügyintézés a következőkben teljes egészében a természetes személyek azonosíthatóságára és felelősségvállalására épül. Ez eddig is így volt, csak nem vettük komolyan. Az átállás felszínre hozta, hogy a bírósági, adózási és egyéb ügyek intézése során a civil szervezetek (és vállalkozások) képviselői helyett gyakran olyanok jártak el, akinek erre nem volt szabályos jogosultsága. Ez a gyakorlat nem fog eltűnni. A versenyengedélyektől az adózásig, a közterülethasználattól a bírósági nyilvántartásig, annyiféle ügye lehet egy civil szervezetnek az álammal, hogy szinte lehetetlen mindent előre átgondolni. Ráadásul nagyon sok civil szervezeti képviselő szorul rá több-kevesebb segítségre, olykor a teljes „helyettesítésére” a digitális ügyintézés során.

Ügyfélkapu+ vagy Digitális Állampolgárság Program (DÁP)?

Az ERKE Civil Központ tanácsadójaként általában az Ügyfélkapu+ szolgálatásra való áttérést javaslom. A DÁP mobilalkalmazás biztonságosabb. De a hozzánk forduló kisebb civil szervezetek képviselői sajnos akaratlanul is kénytelenek kockázatot vállalni. Sokan nem tudják a DÁP alkalmazáshoz szükséges biometrikus (az emberi szervezet bizonyos jellemzőinek felismerésén alapuló) azonosítást, a mobileszközhöz való kötöttséget vállani. A DÁP alkalmazás használata során nincs „kiskapu”. Mindenképp szükség van az ügyintézéshez a képviselő, vagy a képviselő meghatalmazottjának, vagy az adott területen jogosult ügykezelőjének jelenlétére. Itt nem lehet átadni digitális azonosítót a könyvelőnek, a családtagnak, segítőnek stb.

December 31-ig a DÁP és az Ügyfélkapu+ regisztráció párhuzamosan is használható, de azután a jelen szabályok szerint megszűnik a párhuzamosság. 2025. december 31. után is megmarad az Ügyfélkapu+, de a DÁP regisztrációval (Is) rendelkezők a jelen szabályok szerint azzal már nem léphetnek majd be az állami felületekre és szolgáltatásokba. Ezt ellensúlyozhatják az addig elinduló szolgáltatások. Azonban aki eddig nem boldogult az ügyfélkapus belépéssel, a cégkapus ügyintézéssel, a DÁP applikációval sem lesz jobb helyzetben. Sajnos!  

Az Ügyfélkapu azonosítók átadása

Nem szabályos, de sok civil szervezeti vezető számára egyelőre hasznos lehetőségnek tűnhet, hogy az Ügyfélkapu+ használata során van mód a belépési azonosítók átadására, a képviselő „helyettesítésére”.  Ezzel együtt az lenne helyes irány, ha a civil szervezetek képviselői az ügyek intézése kapcsán törekednének a szabályos és biztonságos ügyintézésre. Az Ügyfélkapu+ azonosítási adatok megosztása alapvetően kerülendő megoldás. Az azonosítók birtokában gyakorlatilag bárki kiadhatja magát a személyes tárhely tulajdonosának. Így visszaélve a személyes adatokkal bárki ügyintézést kezdeményezhet, téves adatokat szolgáltathat, sőt a tulajdonost „imitálva” akár ingatlan adás-vételi szerződést is köthet. Ezekkel a veszélyekkel számolni kell.  Sőt minél több állami és piaci (banki-, biztosítási-, közmű-) szolgáltatás válik elérhetővé az elektronikus azonosító használata által, a személyes adataink megosztása annál nagyobb veszélyekkel jár majd.   

Cégkapu beállítások: cégkapumegbízottak

Az adószámmal rendelkező civil szervezeteknek kötelező cégkapuval rendelkezni. A Cégkapu egy digitális tárhely. Ide érkeznek a hatóságok, közigazgatási szervek által a szervezetnek küldött értesítések, dokumentumok. A Cégkapu használatához többféle szerepkör tartozik. E szerepkörök eltérő hozzáférést biztosítanak. Egy Cégkapuhoz öt személyt lehet cégkapumegbízottként rendelni. A égkapumegbízottakat a Cégkapu adatok regisztrációjára, az adatok módosítására szolgáló https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio felületen lehet elvégezni. Ha a cégkapumegbízott nem a szervezet képviselője, akkor meghatalmazást szükséges benyújtani e szerepkör betöltéséhez.   Valamennyi cégkapumegbízott azonos jogkörrel rendelkezik. Minden cégkapumegbízott hozzáfér a szervezet tárhelyére érkező hivatalos dokumentumokhoz. Alapesetben függetlenül attól, hogy egyébként mi a dolguk a szervezetben, mindannyian látják a NAV, a bíróság, az önkormányzat, az ÁSZ stb. szervek által a szervezetnek küldött dokumentumokat. Továbbá minden cégkapumegbízottként hozzáadott személy jogosult a szervezet nevében dokumentumokat beküldeni az állami szervek felé. Olyan szintű ügykezelési jogosultságot, mint amivel a cégkapumegbízotti szerepkör jár, nem ajánlatos a szervezeten kívüli személynek, szolgáltatónak adni.

Cégkapu beállítások: cégkapu ügykezelők

Valamennyi cégkapumegbízott jogosult ügykezelők rögzítésére, törlésére. Az ügykezelők száma nincs korlátozva. A Cégkapuhoz a tarhely.gov.hu  oldalon lehet ügykezelőket hozzáadni. A Cégkapu alapbeállítása szerint egy ügykezelő minden a tárhelyre érkező dokumentumhoz hozzáfér. A cégkapumegbízottak azonban jogosultak „egyedileg” vagy szabályok alkotásával címkézni a dokumentumokat. A címkézés során lehet megadni azt is, hogy az adott címkével ellátott dokumentumokhoz kik férhetnek hozzá. Az ügykezelő jogosult a NAV, a bíróság, az önkormányzat és egyéb szervek irányában a Cégkapu azonosítóval iratokat beküldeni. Ez azt jelenti, hogy a cégkapu ügykezelő jogosultsággal is lehetséges pl. a változásbejegyzési kérelmet, vagy az éves számviteli beszámoló benyújtani. 

Állandó meghatalmazás NAV eljárásokban: UJEGYKE

A cégkapu ügykezelői jog csak a dokumentumok küldésére, fogadásra jogosít. A NAV előtti egyéb eljárásokhoz (pl: adófolyószámla lekérdezések, ellenőrzési eljárások) állandó meghatalmazást adhat a szervezet képviselője. Ezt a meghatalmazást az UJEGYKE nyomtatványon kell bejelenteni az adóhatóság felé. Az UJEGYKE nyomtatványt legkönnyebben az NAV Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazáson (ONYA) keresztül lehet benyújtani. Az ONYA itt érhető el: https://onya.nav.gov.hu/#!/login

Eseti meghatalmazások

A szervezet képviselője eseti meghatalmazást is adhat. A meghatalmazott természetes személy jogosult arra, hogy a saját Ügyfélkapu+ vagy DÁP hozzáférésével járjon el a szervezet nevében. A meghatalmazott útján történő eljáráshoz minták találhatók a NAV és a Bíróság honlapján is. Arra kell figyelni, hogy az érintett hatóság a meghatalmazott személynek fog válaszolni. Azaz a meghatalmazást az adott ügy teljes lezárásáig érvényben kell tartani. Gondoskodni kell arról, hogy a meghatalmazott tárhelyére küldött elfogadó, hiánypótló, elutasító értesítések ténylegesen eljussanak a szervezethez.    

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status