Megszűnik az ügyfélkapus azonosítás
A megszokott Ügyfélkapu szolgáltatás 2025. január 16-tól megszűnik. Nem tünnek el sem a személyes, sem a Cégkapu tárhelyek. A bírósági, adó- és egyéb hatósági ügyek intézésének alapvető szabályai sem módosulnak. De változik, hogy miként lehet belépni az elektronikus ügyintézést biztosító állami felületekre és szolgáltatásokba. Az elektronikus ügyintézés indításakor már nem lesz elég az Ügyfélkapuhoz tartozó felhasználó nevet és jelszót megadni. Január közepétől
- Ügyfélkapu+ azonosítással vagy
- DÁP (Digitális Állampolgár Program) mobilalkalmazással lehet belépni az ügyintézési felületekre.
Elvileg nem kell választani a két megoldás közül. Az Ügyfélkapu+ és a DÁP mobilalkalmazás – legalább 2025. december 31-ig – párhuzamosan is használható.
A hatályos törvényi rendelkezések alapján az Ügyfélkapu+ azonosítást 2025. december 31. után már csak azok használhatják majd, akik nem regisztrálnak a DÁP mobilalkalmazásra (lásd. DÁP tv. 46 § (1) és (3) bekezdés; és 119 § (5) és (6) bekezdés). Erre különösen érdemes figyelnie azoknak, akik önállóan nehezen boldogulnak az elektronikus ügyintézéssel. Az Ügyfélkapu+ alkalmazás mellett van lehetőség arra, hogy a civil szervezet képviselőjének azonosítóit használva valaki más (pl. a könyvelő), akár távolról átvállalhassa az ügyintézést. A DÁP mobilalkalmazás használata esetén az azonosító nem lehet átadni másnak. Csak a szervezet képviselője vagy az általa hivatalosan meghatalmazott személy tud eljárni. Másfajta segítségnyújtásra akkor van lehetőség, ha az ügyintézésre jogosult személy és a segítője legalább az online térben egyidejűleg vannak jelen.
Ügyfélkapu+
Az Ügyfélkapu+ két faktoros azonosítást tesz lehetővé. A bejelentkezés első lépéseként az „ügyfélkapus” felhasználó nevet és jelszót kell megadni. A második lépésben egy hat számjegyből álló kódot kell megadni. Ezt a kódot egy erre a célra szolgáló hitelesítő („authenticator”) alkalmazás generálja. Többféle hitelestő alkalmazás létezik. Vannak olyanok, amelyeket okostelefonra lehet telepíteni. De léteznek olyan online és a számítógépre telepíthető szolgáltatások is, amelyekhez nincs szükség okostelefonra.
Az Ügyfélkapu+ jellemzői:
- Regisztrálni kell s szolgáltatásra. Interneten keresztül (a Kormányhivatal előtti személyes megjelenés nélkül) lehet regisztrálni a szolgáltatásra;
- Gyorsan, a folyamat megszakítása nélkül lehet regisztrálni (ha valaki előzetesen tájékozódik vagy segítséget kér, akkor percek alatt teljesíthető a regisztráció);
- Szükség van hozzá valamilyen „authenticator”, azaz hitelestő alkalmazásra. A szolgáltató az okos eszközökre telepíthető applikációk közül leginkább a Google Authenticator, Microsoft Authenticator alkalmazásokat ajánlja. Okostelefon használata nélkül az interneten elérhető TOTP.APP hitelesítő alkalmazás. Szintén nincs szükség okos telefonra a Verifyr alkalmazás asztali változatának használata esetén.
- Nincs speciális eszközigény. Lényegében bármilyen okostelefonra lehet olyan „authenticator”, hitelestő alkalmazást telepíteni, amely alkalmas a belépési kód generálására.
- okostelefon nélkül is lehet használni;
- Nincs egyetlen személyre vagy eszközre korlátozva a használat lehetősége. Akár több okostelefonról is lehet a belépéshez szükséges kódot létrehozni. Lehetőség van arra, hogy a digitális szolgálatások alkalmazása terén hátrányt szenvedők segítséget kapjanak;
- később át lehet térni a DÁP mobilalkalmazás használatára.
Az Ügyfélkapu+ regisztrációhoz szöveges segédletek itt találhatók:
https://ugyfelkapu.gov.hu/sugo/s-utmutatok/s-utmutatok_leirasok
Az Ügyfélkapu+ regisztrációhoz videó segédlet itt található:
https://www.youtube.com/watch?v=rNF8efyEwl4
Az ERKE Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Civil Központ jelenleg az Ügyfélapu+ használatát javasolja.
DÁP mobilalkalmazás
A DÁP mobilalkalmazás esetén nincs szükség az ügyfélkapu felhasználó név és jelszó megadására és hitélesítő kódra. Az ügyünk elintézéséhez szükséges digitális felületre egy QR kóddal léphetünk be. Az azonosítás során egy QR kód jelenik meg a képernyőn. Úgy jelentkezünk be, hogy ezt a QR kódot beolvassuk DÁP mobilalkalmazás segítségével és engedélyezzük a belépést.
A DÁP mobilalkalmazás jellemzői:
- Csak okostelefonon, illetve arra alkalmas okoseszközön futtatható. Nem minden eszköz alkalmas rá. Az alkalmazás futtatásához iOS 16 vagy újabb, iPadOS 16 vagy újabb, vagy Android 10 vagy újabb operációs rendszer szükséges. Feltört készülékeken nem használható az alkalmazás.
- A DÁP mobilalkalmazás használatához regisztrációhoz kötött. A regisztráció elvégzéséhez szükséges lehet a kormányhivatali személyes ügyintézés. Otthonról, online módon csak az tudja magát regisztrálni, aki rendelkezik 2021. június 23. után kiállított és aktivált eSzemélyi igazolvánnyal („chipes” személyivel).
- Magyar mobilszámmal is rendelkezni kell hozzá.
- Nem csak a digitális térben történő azonosítást teszi lehetővé. Folyamatosan bővülnek az elérhető szolgáltatások. (Most is lehet a DÁP mobilalkalmazással időpontot foglalni a kormányablakokba, QR kóddal papírok nélkül igazolni magunkat a rendőri ellenőrzés során, erkölcsi bizonyítványt igényelni. A következő hónapokban jön az eAzonosítás a közműszolgálató cégeknél, az eAláírás, az ePosta eDokumentumkezelés, eFizetés.)
- nagyobb biztonságot ad, mint az Ügyfélkapu+. A DÁP mobilalkalmazást mindenki csak egytelen okostelefonon (tableten) aktiválhatja, az alkalmazás elindítását biometrikus azonosításhoz lehet kötni.
- Csak QR kódos azonosítást tesz lehetővé
További részleteket itt olvashatnak az érdeklődők:
Egy közérthető videós segédlet a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központ Kft. től: