Polgárok a városépítésben (beszámoló és javaslatok)
Polgárok a városépítésben címmel szerveztünk programot az Európa jövőjéről szóló konferencia részeként. Az erről szóló beszámolót és a javaslatokat olvashatják az alábbi linken.
időpont 2022. február 7. 16-18.30
Cél
A 2021-2027 közötti európai fejlesztéspolitika egyik fő célkitűzése a „polgárokhoz közelebb álló Európa” megteremtése. Ennek keretében az EU a városok fenntartható, integrált és inkluzív társadalmi, gazdasági és környezeti fejlődését kívánja előmozdítani. A „Polgárok a városépítésben” című kis létszámú eseményen a városi polgárok részvételével, az alulról jövő kezdeményezések érvényesülésével foglalkoztunk. A témakört abból a szempontból gondoltuk át, hogy a helyi törekvések milyen gondolati, támogatási és egyéb kapcsolatban állnak az európai városfejlesztési törekvésekkel.
Résztvevők száma és összetétele:
Az eseményen 9 fő vett részt. A rendezvényen 5 fő személyesen, 4 fő online módon jelent meg. Az eseményen a kiemelt figyelmet érdemlő fiatal és az idős korosztályból egy-egy fő vett részt.
A programot gazdagította, hogy az önkormányzati és a lakossági/civil oldal egyaránt megjelent. Az önkormányzati oldalt 3 fő, a civil/lakossági oldalt 6 fő képviselte.
Módszere:
Az eseményt hibrid módon valósítottuk meg. A személyes jelenlét a program közvetlenségét, a témák szabadabb hangvételű kifejtését erősítette. Az eseményt két óra időtartamra terveztük, de valósjában közel három órán át tartott.
A témát egy nyitó előadás vezette be. Az előadást követő moderált beszélgetés során a résztevőket saját élményeiből, tapasztalataiból indultunk ki. A résztvevők élményeit állítottuk párhuzamba pl. az URBACT City Lab példáival. (in. REFLECTIONS ON CITIZEN PARTICIPATION IN EUROPE’S CITIES)
A megvalósítást segítette, hogy programot a Miskolci Részvétel Hetéhez igazítottuk. A résztvevők így könnyeben „ráhangolódtak” az esemény céljára.
Sajnos a programot halasztanunk kellett. A moderátor megbetegedése miatt február 1. helyett február 7-én tartottuk meg az eseményt.
Témák
Az eseményen keretében ezekről a témákról volt szó:
- Mi közünk Európához? A helyi, nemezti és európai szint egymásra hatása a városfejlesztésben.
- A városfejlesztési politika alakulása 1997-2022
- Új lipcsei charta 2020.
- EU tematikus fejlesztési célok
- A fenntartható városfejlesztés és részvétel – Fenntartható Városfejlesztési Stratégiák
- Kézikönyve (EU)
- CLLD (miért nem működik az eszköz, miért nem)
- Részvételi ajánlások, részvétel lépcsői
- URBACT Program
- URBACT City labs
- A legrosszabb partnerségi tapasztalataink, lépéseink
- A legjobb élményeink, tapasztalataink, példáink a polgárok bevonására?
- Jó gyakorlatok a tényleges részvételre: Gdansk, Porto, Párizs és Miskolc
- részvételhez szükséges szemlélet ,tudás megszerzése, alkalmazása
- a közösségi tervezés előnye és alkalmazásának korlátai
- az elhangzott javaslatok, ötletek rögzítése
A helyi és az európai szint közöti kapcsolat a résztvevők számára egyféle szempontból magától értetődő volt. Mindenki tudta, hogy számos beruházás, fejlesztés az Európai Strukturális Alapok támogatásával valósul meg. Információ hiány azzal kapcsolatban merült fel, hogy az EU várospolitikájában a polgárok részvételének biztosítása is alapelvnek számít. Illetve az sem volt mindenki előtt ismert, hogy milyen egyéb kezdeményezésekben vehetnek részt a fenntartható városfejlesztési stratégiát alkalmazó városok.
Az előzetes elképzelésünk az volt, hogy a résztvevők a közösség által vezérelt fejlesztésekhez (CLLD) kapcsolódó helyi tapasztalatok alapján fognak javaslatokat tenni. A résztvevők ezen a témakörön azonban átléptek. Javaslatot más témákban tettek.
Az eseményen két ötlet, javaslat született. E javaslatokat az alábbi területek inspirálták:
- URBACT európai „City lab”
- a miskolci részvételi koncepció
- Szlovákia-Magyarország INTERREG Program, Kisprojekt alap
- az EU által társfinanszírozott beruházások megvalósítás és tervezése
Az egyik javaslat szerint a civilek, közösségek a részvételt érintő tudásának, szemléletének frissítését segítené, ha az európai városfejlesztési célokhoz kapcsolódóan is létezne a civil kezdeményezéseket befogadó „kisprojekt” alap.
A másik javaslat arra vonatkozik, hogy az EU által társfinanszírozott beruházások esetében legyen mód a beruházást követő üzemeltetési, működtetési időszak finanszírozására. Ez lehetőséget adna arra, hogy tényleges felhasználói tapasztalatok birtokában is lehessen még korrekciókat végrehajtani.
Multiplikátor hatás
Magyarországon ebben az időszakban zajlik a Fenntartható Városfejlesztési Stratégiák kidolgozása. A helyi szinteken közvetlenül is érvényesíteni kell az EU által elfogadott elveket. A témaválasztással helyi szinten azt akartuk erősíteni, hogy a 2021-2027 közötti időszakban a partnerségi alapú tervezés érvényesüljön. Az esemény lehetőséget adott arra, hogy felvegyük a kapcsolatot Miskolc Megyei Jogú Város Önkormánytával. A részvételeség módzserei is bekerülhetnek a város 2021-2027 közötti fejlesztési stratégiájába.
Javaslatok
A polgárok részvételét támogató kisprojekt alap a városfejlesztési politikához kapcsolódóan
Az Európai Unió városfejlesztési politikája (pl. Lipcsei Charta 2020) a polgárok közvetlen, illetve alkotó részvételének biztosítását javasolja a városok számára. A részvétel megvalósítása mindig két irányú folyamatot jelent. A helyi döntéshozók, köztisztviselők mellett a lakosság, a civil társadalom tudatosságát, elkötelezettségét is igényli.
Azt javasoljuk, hogy a várospolitikát támogató eszközök körében legyen lehetőség kisebb léptékű, a civil szervezetek számára is hozzáférhető projektek támogatására. Olyan kisprojektek támogatására lenne szükség, amelyek egy akció, rövid távú folyamat megtervezéséhez, magvalósításához kapcsolódva lehetővé tenné a polgároknak, szomszédságoknak a részvétel eszközeinek megtanulását. Azt javasoljuk, hogy a városfejlesztés/várospolitika is legyen az aktív polgári részvétel támogatásának területe.
A fejlesztések megvalósítása után a visszajelzési szakasz finaszírozása
Azt javasoljuk, hogy a városfejlesztés terén a források felhasználása során ne csak a fejlesztés jelenhessen meg. E forrás felhasználhatósága egészüljön ki működtetés, üzemeltetés (bevezető) fázisának részleges támogatásával. Ez lehetővé tenné, hogy a tényleges használaton alapuló lakossági felhasználói igények alapján korrigálni lehessen a fejlesztéseket. A beruházási projektekben a helyi hatóágok fenntartási kötelezettséget vállalnak. Nincs lehetőség a beruházások gyakorlaton alapuló korrekciójára, Ez konfliktusokat eredményezhet. PL. olyan elemet kell éveken keresztül fenntartani, amely a tervezés során még indokolt volt, de a projekt megvalósítása során elvesztette az érvényességét.