Civil hírek, közlemények

Július 1-től kötelező a számlák adatainak továbbítása a NAV felé

július 1-től minden civil szervezetnek, amelyik számlát állít ki egy másik belföldi adószámml rendelkező szervezetnek, cégnek, intézménynek, egyéni vállalkozónak, vagy adószámmal rendelkező magánszemélynek kötelező adatot szolgáltatnia a NAV felé. Az adatszolgáltatás a számla kötelező tartalmi elemeinek továbbítását jelenti. Az adatszolgáltatás akkor is kötelező, ha számla nem tartalmaz áfát.

Az adatszolgáltatásnak 2 módon lehet eleget tenni.

  • Ha a szervezet meg kívánja tartani a kézi számlázást, tehát változatlanul számlatömböt használ majd, akkor a kötelező adatokat a számlakiállítását követő 4 napon belül rögzíteni kell a NAV Online Számla rendszerébe. (Ha az áfa összege meghaladja az 500.000 Ft-ot az adatszolgáltatási ez a határidő még rövidebb, gyakorlatilag egy nap.)
  • A másik lehetőség, hogy a szervezet (ha eddig nem tette meg) átáll az elektronikus számlázásra. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy olyan számlázó programot vagy applikációt kezd el használni, ami a kiállított számlákat automatikusan megküldi az Adóhatóságnak. Számos ingyenes, az automatikus adattovábbításra képes számlázó program, illetve alkalmazás is létezik. Többek között a NAV is kínál ilyen programot, amely elérhető   https://szamlazo.nav.gov.hu/ címen, illetve mobil applikációt is fejlesztett, amelynek részleteiről itt lehet olvasni: https://www.nav.gov.hu/nav/ado/afa/Mobilapplikacion_is_e20200605.html

Az adatszolgáltatási kötelezettségnek teljesítéséhez a szervezetet mindenképp regisztrálni kell a NAV Online Számla rendszerébe https://onlineszamla.nav.gov.hu/. A regisztrációra szükség van akkor is, ha számlatömböt használ a szervezet és akkor is, ha számlázó programot, alkalmazást vesz igénybe. A regisztrációhoz szükséges, hogy a szervezet törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja rendelkezzen ügyfélkapu hozzáféréssel.  E nélkül a bejelentkezési folyamatot elindítani sem lehet.

A szervezet képviselője helyett az állandó meghatalmazott adataival is lehet regisztrálni a NAV rendszerébe. De a szervezet nevében csak olyan állandó meghatalmazott járhat el, akit a szervezet előzetesen bejelent (vagy már korábban bejelentett) a NAV felé (EGYKE nyomtatványon, vagy ennek bevezetése előtt a T180-as nyomtatványon).  Az állandó meghatalmazott bejelentéséhez azonban nem elegendő a törvényes képviselő ügyfélkapu hozzáférése. A szervezet csak a cégkapu hozzáféréssel tud állandó meghatalmazottat bejelenteni a NAV felé.

Nincs konkrét határidő megszabva, hogy meddig kell bejelentkeznie egy szervezetnek a NAV rendszerébe. Gyakorlatilag legkésőbb addig kell regisztrálni a szervezetet, ameddig július 1-jét követően az első számláját kiállítja.

Az adatszolgáltatási kötelezettség a számlákra vonatkozik. Nem kell rögzíteni a megrendelés, szállítás, teljesítés egyéb dokumentumait. Nem kell továbbítani a nyugták adatait sem. Egyelőre csak az adószámmal rendelkező gazdálkodók közötti ügyletekben keletkezett számlák adataira vonatkozik a kötelezettség, de 2021. január 1-től minden számlára kiterjed majd.

Az adatszolgáltatás elmulasztása, vagy hibás teljesítése komoly bírságot vonhat maga után, számlaként akár 500 ezer forint büntetést is kaphat a szervezet. Ezért mindenképp fontos tájékozódni a NAV már említett oldalán:  https://onlineszamla.nav.gov.hu/

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status