Az egyesületek működése a veszélyhelyzet idején
A veszélyhelyzet idején nem lehet üléseket, egyeztetéseket tartani. A 102/2020. Korm. rendelet azonban lehetővé teszi, hogy a jogi személyek köztük az egyesületek működtetését. A honlapunkon közzétett prezentáció nem az említett rendelet egyszerű ismertetésére törekszik. Azt szeretnénk bemutatni, hogy az egyesületek különböző szerveinek együttműködésébe és döntéshozatalába miként építhetők be a szabályok. Amennyire lehet igyekszünk konkrétan végig venni a döntések előkészítésnek, meghozatalának, közlésének menetét. Külön bemutatjuk, hogy miként kell alkalmazni a szabályokat a közgyűlési döntések meghozatalánál. illetve az elnökségek és felügyelő bizottságok esetében. A prezentáció tartalmazza azokat a pontokat is, amely a vezető tisztségviselőkre vonatkoznak.
A téma azért érdemel különös figyelmet, mert a rendeletnek vannak olyan elemei, amelyeket érdemes lehet alkalmaznia a szervezeteknek azután is, hogy a veszélyhelyzet megszűnik. Az elektronikus eszközök használatának, az írásos döntéshozatalnak, az ülés tartása nélküli határozathozatalnak a normál időkben is helye lehetne az alapszabályokban. Természetesen vannak a rendeletnek olyan pontjai, amelyek tényleg csak átmeneti jellegűek, és a helyzet normalizálódásával biztosan el fognak tűnni. Normál időben nem lehet olyan helyzetet elképzelni, hogy egy civil szervezet tisztségviselője ne dönthessen szabadon a lemondásáról. S végül, de nem utolsósorban előfordulnak a rendeletben olyan eljárások is, amelyek korábban nem éltek, de talán hasznos lenne, hosszabb távon is megtartani őket. A rendkívüli helyzet kikényszerítette, hogy legyen ingyenes és nem is különösebben körülményes megoldása az e-mailben küldött iratok hitelesítésének.
A przentáció letölthető: innen
egyesület_veszhelyzet_alaírt